rajder napisał(a):....adik ano pewnie że sie wracają do kolektora jednakże kolektor znajduje sie przed katalizatorem więc pozwoliłem sobie na użycie tego zwrotu...
Tutaj jednak Rajder muszę zaprotestować 
 
   
   
 
Recyrkulacja spalin nie ma wiele wspólnego z katalizatorem w dieslu (te sa montowane na rzyczenie i mówi się raczej o filtrach cząsteczek stałych). Wymyślono ją rzeczywiście dla obniżenia NOx. I jest to (jak pisałeś) skierowanie pewnej ilości spalin (kilka  

 kilkadziesiąt%) spowrotem do cylindra (kol. dolot.) dla obniżenia temp. spalania 

 obniża NOx.
Co do kat. (nazwa umowna) w dieslu można stosować jeszcze (oprócz filtra cz. st.) dopalacz katalityczny z amoniakiem,który podawany do kat. przez specj. pompkę z osobnego zbiorniczka powoduje dopalenie NOx.Teoretycznie można do układu dodaćm filtr cząstek i mamy fulllllll wypas.
Bo skąd się biorą 2 rodz oczyszczania w dieslu, napiszę krótko:
 - "małe" ciśnienie wtrysku  

 "nie ma " NOx, a "jest" sadza;
 - "duże" ciśnienie wtrysku  

 "nie ma" sadzy, a "jest" NOx.
Chodzi oczywiście ospełnienie norm EURO.
I na koniec UWAGA filtry i kat. w dieslach stosuje się w CIĘŻARÓWKACH a nie w osobowych, gdzie nie ma takiej potrzebyyyyyyyyyyyy 
 
   
   
 
A i w ciężarówkach problem zacznie się gdzieś od norm EURO4, EURO5.
No to sobie dałem 
 
  
 .