Opony ciężarowe jak to jest?

Pytam, bo nie wiem jak coś zrobić

Postprzez czubcia wtorek, 30 października 2007, 06:25

No tak,
tego typu opisów jest w sieci conajmniej kilkanaście.
Ale...
z 1 i 3 linku nie wynika nic,
z 2 linku wiadomo tylko że Reinf = XL (nic nie piszą jak to się ma do C)
W dodatku to jedyne miejsce w sieci gdzie tak twierdzą, inni tego nie potwierdzają.

Nadal nie mam pojęcia co to jest tak naprawdę Reinf, XL, C. Jak jest ta opona wzmocniona, po co jest wzmacniana, jak to wzmocnienie ma sie do nośnosci i kiedy którą należy stosować.

Są 2 oponki oznaczone
1) 85 T
2) 85 T XL
Nośnosć niby taka sama, prędkość maksymalna także, tylko to XL. Ta druga niby wzmocniona. Tylko co znaczy wzmocniona ?
Kiedyś myślałem że wzmocniona tzn o podwyższonej nośnosci. Teraz widzę że jedno z drugim nie ma nic wspólnego. Więcej ładunku nie zabiore bo nosność opony nie zmienia się i jest jaka jest.

W.g. przedstawianej tu teorii obydwie mogę zastosować w swoim dostawczym skoczku, to po co dopłacać do z reguły droższej opony XL, o szarpaniu się na C nie wspomnę.

Gdzieś na jakiejś stronce, której teraz wygooglać nie mogę wyczytałem ze owo wzmocnienie (które Reinf, XL, C ?) tyczy się części bocznej opny. Niestety autor napisał tylko tyle. Nadal nie wiem po co wzmacnia się bok opony i kiedy takową oponę nalezy stosować. Nie wiem także czy wzmocnienie które autor miał na myśli to Reinf, XL czy C.
Pozdrawiam
Czubcia
--------------
1,9D65; 2001
biały blaszak z gepardem na bokach

Obrazek
Avatar użytkownika
czubcia
Kangoogaduła
Kangoogaduła
 
Posty: 219
Dołączył(a): środa, 25 kwietnia 2007, 23:00
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez Masaccio wtorek, 30 października 2007, 13:35

Podejrzewam, że to wzmocnienie ścian bocznych przydaje się przy podjeżdżaniu pod krawężnik pod kątem mocno załadowanym autem.
Avatar użytkownika
Masaccio
Kangoomaniak
Kangoomaniak
 
Posty: 3842
Dołączył(a): sobota, 11 marca 2006, 00:00
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez czubcia wtorek, 30 października 2007, 17:53

Ja mam jeszcze inne pomysły:
- przydaje się gdy przeszuramy bokiem opony wzdłuż krawężnika
- przyda się głównie włascicielom taryf którym jakiś dowcipniś zechce wbić szpikulec w bok opony.

Ale te pomysły to raczej już głupawka, koncze temat bo chyba nic nowego już na ten temat nie wyczytam.
Kupuje 85 T XL.

Kiedy ty Masaccio masz czas tak pucować skoczka. Zawsze czysty i błyszczący. Aż wstyt jechać obok Twego czyściocha.

Zdaje się że w niedzielę widziałem pod magnolią srebnego skoczka i łysinke własciciela. Dobrze widziałem?
Pozdrawiam
Czubcia
--------------
1,9D65; 2001
biały blaszak z gepardem na bokach

Obrazek
Avatar użytkownika
czubcia
Kangoogaduła
Kangoogaduła
 
Posty: 219
Dołączył(a): środa, 25 kwietnia 2007, 23:00
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez Bullitt wtorek, 30 października 2007, 18:55

Wozisz coś ciężkiego? Po co opony o tak wysokiej nośności?
Bullitt
Kangoomistrz 2008
Kangoomistrz 2008
 
Posty: 2928
Dołączył(a): piątek, 28 listopada 2003, 00:00
Lokalizacja: wiocha zabita dechami

Postprzez Masaccio wtorek, 30 października 2007, 19:21

czubcia napisał(a):Kiedy ty Masaccio masz czas tak pucować skoczka. Zawsze czysty i błyszczący. Aż wstyt jechać obok Twego czyściocha.

Nie przesadzaj, brudny był. Na moim po prostu mniej widać :)
Avatar użytkownika
Masaccio
Kangoomaniak
Kangoomaniak
 
Posty: 3842
Dołączył(a): sobota, 11 marca 2006, 00:00
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez siwy261976 wtorek, 30 października 2007, 21:38

przecież napisałem C wzocniona, wszekiego rodzaju przeciązeia boczne, dalej jest sztywniejsza, odporniejsza na rozerwanie, przetarcie itd
jeśłi chodzi o XL to nie mam pojecia kojarzy mi sie to tylko z ciuchami, jak mnie uczono o oznaczeniu opon to takich jaj nie było ale były oponki C, pewnie jakis nowy chłyt mketingowy, \ mówiąc jak w kabarecie\
ObrazekObrazek
siwy , Szczecin, Kangoo 1,4 RN 1999r. bordo - metalic :) zahaczony
Avatar użytkownika
siwy261976
Kangoogaduła
Kangoogaduła
 
Posty: 474
Dołączył(a): poniedziałek, 27 marca 2006, 23:00
Lokalizacja: szczecin

Postprzez siwy261976 wtorek, 30 października 2007, 21:43

jeszcze to :
Słownik oznaczeń
Poniżej podajemy rozwinięcia najczęściej spotykanych skrótów, które pojawiają się w systemach informatycznych przy zamawianiu opon i na bokach ogumienia.

BasePen - uziemienie elektrostatyczne (bieżnik z mieszanką krzemionkową w środkowym rowku odprowadzającą łeadunki elektrostatyczne)

BLT - (Raised Black Lettering / Letters) wypukłe czarne litery

BSW - (Black Sidewall) czrne litery

DOT - (Department of Transportion) oznacza, że opona jest zgodna ze wszytskimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu. Obok znajduje sie kod identyfikacji opony lub jej numer seryjny: jest to ciąg cyfr i liter o długości do 12 znaków

E - zmieniona mieszanka i konstrukcja

EMT - (Extended Mobility Tyre) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie

FP - (Fringe Protector) ochraniacz felgi, znany też jako RFP (Rim Fringe Protector) lub MFS - oznaczenie stosowane przez Dunlopa

FR - rant ochraniający felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Oznaczenie nie znajduje się na boku opony. Przeważnie lecz nie zawsze występuje w oponach o profilu 55 i niższym, jest to uzależnione od producenta, bieżnika, rozmiaru i typu opony.
Przykładowe "typowe" rozmiary:
- 205/55R16 (zdarzają się jednak wyjątki)
- 195/50R15
- 205/45R16
Bądź rzadziej:
- 145/65R15
- 235/70R16 (w pojazdach typu SUV)

JLB - (Jointless Band) bezkońcowe opasanie nylonowe

LI - (Load Index) wskaźnik maksymalnej nośności

LT - (Light Truck) znak postawiony przed rozmiarem opony, wskazuje że jest to ogumienie do samochodów 4x4 i lekkich ciężarówek (oznaczenie USA)

MFS - (Maximum Flanfe Shield) ochraniacz felgi (oznaczenie Dunlopa)

M + S - (Mud + Snow) błoto i śnieg, oznaczenie wymagane na oponach zimowych i całorocznych

OWL - (Outlined White Lettering / Letters) białe litery

P - (Passanger) znak przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów osobowych (oznaczenie USA)

PSP-Beta - konstrukcja opony z rozkładem zakładek zmniejszających poziom hałasu

R - (Radial) opona radialna

RBL - (Recessed Black Lettering / Letters) czarne wklęsłe litery

RF - (Reinforced = XL) opona wzmocniona o większej ładowności

RIM PROTECTOR - ochrona felgi przed uszkodzeniem

ROF - (Run On Flat) jednolite oznaczenie opon marek Goodyear i Dunlop umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie

RWL - (Raised White Lettering / Letters) wypukłe białe litery

SST - (Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie

SI - (Speed Index) - wskaźnik maksymalnej prędkości użytkowania

TL - (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa

TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa

ULW - zastosowanie w konstrukcji opony kordów aramidowych

XL - (Extra Load = RF) opona wzmocniona

wychodzi na to że XL to opona wzmocnina choc wg mnie bardziej to jest oznaczenie od podwyższonej ładowności tłumacząc dosłownie
ObrazekObrazek
siwy , Szczecin, Kangoo 1,4 RN 1999r. bordo - metalic :) zahaczony
Avatar użytkownika
siwy261976
Kangoogaduła
Kangoogaduła
 
Posty: 474
Dołączył(a): poniedziałek, 27 marca 2006, 23:00
Lokalizacja: szczecin

Postprzez sw sobota, 3 listopada 2007, 10:21

No to ja mam przerąbane, bo nie dość, że ciężki diesel to jeszcze wzmocniony. Oryginalne Continentale miały indeks 87/89. Obliczyłem, że przy 10,5kN muszę mieć przynajmniej 84-85, zatem oponki na których jeżdżę w zimie (81) są za słabe. I fakt, że wożę tylko własne 4 litery chyba mnie nie usprawiedliwia.

Co ciekawe, kolega prowadzący serwis ogumienia mówi, że często policjanci interpretują zalecenie producenta nie jako minimum, ale jako obligo. Znaczy się, jak producent powie, że ma być 87, to nie można założyć 90. Inaczej jest w całej Unii, gdzie zalecenie producenta jest traktowane jako minimum.

Teraz pytanie: gdzie zapisane są zalecenia producenta i czy są one tożsame z tabelą przeliczeń, czy też np. producent dolicza 10% do tej tabeli?
sw
Kangoomaniak
Kangoomaniak
 
Posty: 1255
Dołączył(a): poniedziałek, 5 stycznia 2004, 00:00

Postprzez Bullitt sobota, 3 listopada 2007, 22:27

Nie Ty jeden podpadasz :wink: raczej wszyscy co chcieli spełnić wzór Lisaka :lol: Dane producenta masz w wyciągu z homologacji, ale najwaniejszy jest nacisk na oś.
Bullitt
Kangoomistrz 2008
Kangoomistrz 2008
 
Posty: 2928
Dołączył(a): piątek, 28 listopada 2003, 00:00
Lokalizacja: wiocha zabita dechami

Postprzez a-kwiaty niedziela, 4 listopada 2007, 13:57

ja mam 10,6 kN czyli wg moich obliczen opony powinny wytrzymywac 530kg a wg http://www.bzoma.pl/index.php?s=porady.indeksy
wychodzi ze musze miec indeks 86 a mam piekne nowe z 82 :(
jeszcze jedno - czy nacisk na oś dotyczy tylko tylnej osi?
czy tak jak juz ktos w jednym z poprzednich postów kombinował z podziałem przód/tył 40/60
Obrazek
......... berlingo xtr 1,6 - 2 szt........................... kiedyś były 3 szt Kangoo http://www.a-kwiaty.pl doręczamy kwiaty, Wrocław, Polska, świat...
Avatar użytkownika
a-kwiaty
Kangooekspert
Kangooekspert
 
Posty: 861
Dołączył(a): poniedziałek, 28 maja 2007, 23:00
Lokalizacja: Wrocław

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Pytam

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron