Strona 1 z 1

Laguna 1,9 dci 2002 - rozbiegnięty silnik

PostNapisane: wtorek, 11 marca 2014, 10:10
przez osekltd
Może trochę off top, bo dotyczy silnika 1,9 dci z Laguny:
Znajomy zanabył drogą kupna Lagune 2002 r 1,9 dci za zawrotną kwotę 1000,00 Funtów (mieszka na co dzień w Londynie).
Przyjechał niedawno do kraju, postanowił ją trochę dopieścić - wymiana płynów, olejów, filtrów, rozrządu i regeneracja turbo.
Autko odebrał od mechanika zapłacił zawrotną kwotę 1800 pln za robocizne + części.
Zapakował się z bagażem i wieczorem w ostatnią niedzielę wyruszył w drogę z Lublina w stronę Londynu.
Po przejechaniu około 350 km na A4 pod Zabrzem przy prędkości z silnika zaczęło dochodzić jakieś dziwne "syczenie". Zwolnił, żeby posłuchać co to wydaje taki dźwięk. Przy prędkości około 130 tak samo - nadal coś syczy.
Zaczął hamować wrzucił na "luz" - i się zaczęło - obroty na maxa - pamięta że na pewno było coś koło 6000 - 6500.
Próba zgaszenia silnika nic nie dała, mimo wyjęcia karty silnik nadal wył jak szalony.
Po jakiś 5 minutach poszedł olej na asfalt.
Zamówił lawetę, ściągnął grata do Lublina - zapłacił na szczęście tylko 900 pln.
Obejrzeliśmy wczoraj silnik:
- olej poszedł z zrzuconej odmy.
- trzeci wtrysk wybity na około 1 cm z głowicy.
Po oględzinach zaprzyjaźnionego mechanika diagnoza:
rozgrzany olej poszedł z turbiny na kolektor ssący silnika, albo dolot jeszcze nie był wyczyszczony z oleju po poprzedniej usterce, albo poszedł olej z intercoolera.
Powiedział tylko tyle, że miał fuksa - bo silnik jak się "rozbiegnie" to potrafi wał korbowy wyjść bokiem, a nawet go rozerwać na strzępy.
Z pozostałych uszkodzeń - pasek rozrządu dziwnie luźny wisi na kole rozrządu.

Teraz kilka pytań:
Czy warto (czy jest szansa na dochodzenie) dochodzić swoich praw od mechanika który robił mu ostatni remont wraz z regeneracja turbiny?
Czy jest sens naprawiać ten silnik?
Czy wymieniać cały silnik?
Czy olać grata i na szrot z nim?

Re: Laguna 1,9 dci 2002 - rozbiegnięty silnik

PostNapisane: środa, 12 marca 2014, 20:31
przez Lucass
ad.1 Zależy jaki czas minął od naprawy do usterki, ale myślę, ze tak czy tak watrto spróbować. Jak mechanik nie będzie chciał współpracować zawsze można podeprzeć się UOKiKiem, Inspekcją Pracy oraz Urzędem Skarbowym :twisted:
Na pozostałe pytania trudno udzielić odpowiedzi nie widząc silnika z co najmniej zdjętą głowicą.

Re: Laguna 1,9 dci 2002 - rozbiegnięty silnik

PostNapisane: środa, 12 marca 2014, 21:05
przez osekltd
Od remontu do zdarzenia minęło 400 km - dwa dni.
Co do reszty, podjechał mechanik kiedyś w ASO Carrara w Lublinie pracował (bardzo dobry znajomy), zabrali auto do niego. Dziś rozmawiałem z kumplem - ponoć dwa tłoki pęknięte. Za namową znajomego i mechanika, szuka biegłego do oceny - składa pozew do sądu.
Zobaczymy kiedy i jak się sprawa zakończy.

Re: Laguna 1,9 dci 2002 - rozbiegnięty silnik

PostNapisane: czwartek, 13 marca 2014, 08:15
przez dawidek6
Nie rozbiegnie się silnik jak kilka wskazówek weźmie się do serca. Posiadanie auta wyposażonego w turbodoładowanie wymaga właściwej jego eksploatacji. Kardynalnym błędem, wynikającym z niewiedzy użytkowników takich samochodów, jest natychmiastowe gaszenie silnika po dojechaniu pojazdem do celu podróży. Turbosprężarka, zwłaszcza po dynamicznej jeździe, wręcz nienawidzi takiego traktowania, co manifestuje spadkiem osiągów silnika i wzrostem zużycia oleju. Na koniec pozostaje albo jej wymiana na nową (jej cena waha się w przedziale 2500-5000 zł), albo jej regeneracja. Co sprawia, że turbosprężarka ulega uszkodzeniu? Turbosprężarka do prawidłowej swej pracy wymaga odpowiedniego smarowania. W tym celu wykorzystuje się ona olej silnikowy będący z jednej strony środkiem ograniczającym tarcie pomiędzy jej podzespołami a z drugiej, stanowi on czynnik chłodzący turbosprężarkę. Po dynamicznej jeździe jej oba wirniki kręcą się z prędkością nawet 200 000 obr./min, a siła bezwładności sprawia, że nawet po wyłączeniu silnika nadal się one poruszają. Problem polega na tym, że z chwilą gdy jednostka napędowa kończy pracę, przestaje także krążyć w obiegu olej silnikowy. Ten służy do smarowania poszczególnych łożysk turbosprężarki (ślizgowych, oporowych). Jeśli go brakuje lub dochodzi do jego zapiekania (w przewodzie lub kanalikach olejowych) pod wpływem ogromnej temperatury jaka panuje w korpusie turbosprężarki, to może dojść do uszkodzenia bieżni wałka turbosprężarki, zatarcia któregoś z łożysk czy uszkodzenia wirnika (na skutek zatarcia jego łożyska oporowego). Oczywiście trzeba pamiętać o tym, że proces ten ma charakter długofalowy i nie następuje błyskawicznie. Dopiero regularne gaszenie silnika po dynamicznej, tzw. szosowej jeździe, przyczynia się do wyraźnego spadku trwałości turbosprężarki będzie nieunikniona.
Link wyedytowano - §14 Regulaminu Forum KKP
Zabrania się publikowania treści reklamowych i komercyjnych w sposób oczywisty nakłaniających do kupienia czegoś, skorzystania z określonych usług bądź usługodawców oraz zamieszczania linków do takich treści, poza przypadkami opisanymi w §15.

Re: Laguna 1,9 dci 2002 - rozbiegnięty silnik

PostNapisane: czwartek, 13 marca 2014, 09:07
przez Lucass
osekltd napisał(a):składa pozew do sądu.
Zobaczymy kiedy i jak się sprawa zakończy.
Sugerowałbym najpierw drogę pozasądową. Chyba, że jest przygotowany na latami ślimaczący się proces...