Strona 1 z 1

Luz w przednim kole

PostNapisane: środa, 20 września 2006, 23:11
przez marioh
Witam serdecznie po dłuższej przerwie :wink:
Znajomy posiadający Kangoo 4x4, lecz bez dostępu do internetu ma przejechane lekko ponad 170 tys. (czyli sporo) i niedawno zauważył niewielki luz w przednim kole (auto odkupione, więc niewiadomo, czy było już wymieniane - pewnie tak).Narazie nic nie piszczy/szumi, nie słychać zgrzytów, więc wychodzi iż to dopiero początki końca tego łożyska :twisted:
Prosił mnie abym zapytał znawców tematu, czy dokręcenie koła coś na to poradzi (tymczasowo/chwilowo) i czy tak można zrobić bez szkody dla innych podzespołów auta.
Oczywiście przeszukałem forum w tej sprawie i wiem, że dokręcenie przedniego koła powinno wymagać klucza dynamometrycznego, a siła dokręcenia wynosić 270-280 Nm.Dlatego spodziewam się odpowiedzi, że nie można dodatkowo dokręcać koła, ale wolałem się zapytać i uzyskać potwierdzenie.
Pozdrawiam i dziękuję z góry za każdą odpowiedź.

PostNapisane: czwartek, 21 września 2006, 06:22
przez Lucass
Jeżeli to jest luz łożyska to jego dokręcenie może raczej przyspieszyć zniszczenie. No chyba, że wcześniej było dokręcone za słabo, ale to też mogło by być powodem jego zużycia. Tak czy inaczej raczej wymienić.
Ale wcześniej skontrolowałbym inne potencjalne luzy: na sworzniu zwrotnicy, przeguby wahaczy, końcówki drążków kierowniczych.
Luz na sworzniu najprościej sprawdzić podnosząc koło wciskając hamulec (to kasuje ewentualny luz łożyska) i szarpiąc za górę i dół koła. Będą stuki znaczy luz jest na sworzniu. Nie będzie stuków - puścić hamulec => szarpać jak poprzednio. Stuka => luz jest na łożysku, nie stuka trzeba sprawdzić przeguby. A tu już najlepiej taki przegub objąć dłonią i szarpać za koło ( dobrze skorzystać z pomocy) Wtedy najlepiej można wyczuć luz.
Profilaktycznie sprawdziłbym też luzy tulei gumowych (silentbloków) mocowania wahaczy do nadwozia.
Pozdrowienia i oby moje rady oakzały się przydatne :)

PostNapisane: czwartek, 21 września 2006, 06:50
przez branio
Przyczyną luzu raczej nie jest łożysko.

PostNapisane: czwartek, 21 września 2006, 09:37
przez marioh
branio napisał(a):Przyczyną luzu raczej nie jest łożysko.


A możesz napisać Swoje propozycje....?

PostNapisane: czwartek, 21 września 2006, 14:52
przez PanKot
marioh napisał(a):
branio napisał(a):Przyczyną luzu raczej nie jest łożysko.


A możesz napisać Swoje propozycje....?

Na to nie licz i tak napisał aż 5 słow w jednym zdaniu.
To zawsze jest sama esencja.

PostNapisane: czwartek, 21 września 2006, 16:55
przez branio
marioh napisał(a):A możesz napisać Swoje propozycje....?

Sworzeń lub końcówka drążka.

PostNapisane: czwartek, 21 września 2006, 17:29
przez Lucass
branio napisał(a):Sworzeń lub końcówka drążka.

Tylko cztery słowa, a ile treści... :lol: :lol: :lol:

PostNapisane: wtorek, 26 września 2006, 17:21
przez marioh
Oczywiście bardzo dziękuję wszystkim, którzy zechcieli pomóc w tym temacie :wink:
Jak na razie sprawa stanęła w martwym punkcie, bo jak zwykle zaporą są finanse :cry:
Jeszcze raz dzieki wielkie :!:
Pozdrawiam serdecznie.

PostNapisane: wtorek, 26 września 2006, 20:11
przez zuwik
Podpowiem tylko, że luz się kasuje przez dokręcenie łożyska stożkowego, a nie podwójnego walcowego w pojedynczym korpusie. 280Nm to już dużo i więcej w połączeniu z luzem może klinować łożysko i zgrzać (lekko to ujmując) wszystko naokoło. Takie łożysko jak ma luz to powinno być je dawno słychać.

Sprawdzanie luzów:
Ułóż ręce na częściach profilu opony:
- górnej i dolnej - sworzeń wahacza, silentbloki i tuleje (te ostatnie ciężko wyczuć, trzeba się mocno zaprzeć)
- lewej i prawej - luz na końcówce drążka, przegubie drążka, przekładni (jeden szarpie, drugi trzyma za elementy i czuje).
Warto, żeby oba koła były w powietrzu, ale nie na megastabilnym lewarku.