Strona 1 z 4

Manetka z interwałem(regulacją czasu między przetarciami)

PostNapisane: sobota, 7 lutego 2015, 22:32
przez Stiopa
Witam wszystkich,
Czasami jadąc w mżawce, nie da się ustawić wycieraczek tak aby ścierały tak często jak jest to potrzebne. Jak wycieraczki ścierają za rzadko to szyba zachodzi wodą i tracimy widoczność, a jak za często to po prostu w dużej mierze wycieramy suchą szybę...
I tutaj z pomocą przychodzi manetka z regulacją interwału. Regulacja ta polega, nie na regulowaniu szybkości wycierania szyby, jak niektórym się wydaje, ale na regulacji czasu pomiędzy przetarciami. Jak to działa, chyba każdy wie, a jak ktoś nie wie, to jest to pierścień na manetce wycieraczek obok przełącznika wycieraczki tylnej szyby.
I tu najlepsza część. Otóż taka manetka do pełnego wykorzystania swoich możliwości nie wymaga żadnej dodatkowej ingerencji w samochód(po prostu kupujemy samą manetkę i montujemy w miejsce starej). Cały układ działa podobnie do 555, gdzie stałą czasową regulujemy rezystancją. Niemal tak samo, bo pierścieniem regulujemy rezystancję między końcówką A1, a A7 manetki wycieraczek w zakresie od 0Ω do 9kΩ.
Regulacja jest pięciostopniowa, a czas pomiędzy przetarciami możemy ustawić od 3s do 12s(5 pozycji, mierzyłem tylko skrajne), więc jest to dosyć wygodne.

Co do samych manetek to powinny pasować od clio/thalii, megane/scenic Co do laguny to tylko 1, ponieważ kupiłem manetkę od laguny 2 z plastikową, jakby kulistą osłonką(to co zasłania otwór dookoła manetki w kolumnie kierownicy), taką:
manetka laguna plastik.jpg
Zdjęcie zapożyczone z internetu
manetka laguna plastik.jpg (38.37 KiB) Przeglądane 5785 razy

I taka niestety nie do końca pasuje, ponieważ jest za bardzo odchylona w stronę kierowcy i wadzi o pilota sterowania radiem(nie da się włączyć spryskiwacza przy pozycjach "wolna" i "szybka praca wycieraczek przednich"), dodatkowo trzeba piłować tą plastikową osłonę bo ona uniemożliwia włączenie pozycji "szybka praca".
Kolega Paweł(skawina) mam nadzieję podzieli się doświadczeniami z manetką od laguny 1, która zamiast plastikowej osłony ma osłonę gumową z warstwą gąbki ;) .
Manetki(i niektóre pozostałe części) polecam ze względu na cenę i dostępność, ponieważ do kangura ciężko jest dobrać manetkę z interwałem i przyciskiem komputera, a jeżeli się już znajdzie to jest ona nieporównywalnie droższa z bliźniaczymi częściami z innych samochodów.

Jeszcze taka ciekawostka:
Jak chciałem przetestować działanie mojej manetki natrafiłem na jakąś dziwną anomalię. Mianowicie, jak podciągałem do siebie(spryskiwacz przedni) to włączała mi się tylna wycieraczka(i trzy przetarcia z przodu), a aby udało się spryskać przednią szybę należało włączyć tylną wycieraczkę. Na początku nie potrafiłem sobie z tym poradzić, ale poczarowałem trochę i po jakiś dziwnych rytuałach udało się doprowadzić całość do poprawnego działania. Aby wycieraczki działały normalnie włączyłem tylną wycieraczkę, przytrzymałem spryskiwacz przedni, trzymając spryskiwacz wyłączyłem tylną wycieraczkę i już działało jak należy. Nie mam pojęcia dlaczego tak i w jaki sposób moje działanie to naprawiło, ale ważne że zadziałało.
Niestety manetka, którą kupiłem nie sprawdzi się u mnie, ze względu na pilota od radia...
Za inspirację dziękuję koledze wtom, który zainteresował nas(mnie i Pawła) tym tematem.

Pozdrawiam
Szczepan

Re: Manetka z interwałem(regulacją czasu między przetarciami

PostNapisane: sobota, 7 lutego 2015, 22:46
przez skawina
Moje poczynania poniedziałek - wtorek. Czekam na przesyłkę ;)

Re: Manetka z interwałem(regulacją czasu między przetarciami

PostNapisane: wtorek, 10 lutego 2015, 12:35
przez skawina
Od razu napiszę, że będzie post pod postem żeby zdjęcia zostały na forum dla potomnych ;)
U mnie plug&play.
Wszystko działa, czasy takie jak napisał Stiopa.
Tylko zawsze jest jedno ale.... Nie wiem czy wszystkie kangury mają taki sam stelaż do montażu manetek. U mnie manetki są wsuwane i przykręcane na dwie śrubki.

Re: Manetka z interwałem(regulacją czasu między przetarciami

PostNapisane: wtorek, 10 lutego 2015, 12:36
przez skawina
Muszę coś dopisać, bo nie wyślę :)
Pozdrawiam cale forum :P

Re: Manetka z interwałem(regulacją czasu między przetarciami

PostNapisane: wtorek, 10 lutego 2015, 12:49
przez Stiopa
Raczej wszystkie kangury mają taki sam montaż manetki. Tylko w lagunach 2 manetka ma jeszcze takie zatrzaski u góry i u dołu. Górna śruba do przykręcenia manetki(od strony kierowcy) na pewno pasuje we wszystkich manetkach, co do dolnej nie mam pewności, ale zawsze można jej nie przykręcać. ;)
Manetka Skawiny jest od laguny 1, nie kupujcie od laguny 2 :D .

Re: Manetka z interwałem(regulacją czasu między przetarciami

PostNapisane: wtorek, 10 lutego 2015, 12:51
przez skawina
Dolna jest koło otworu śruby pilota. Można rozwiercić. Ja już miałem dziurkę ;)

Re: Manetka z interwałem(regulacją czasu między przetarciami

PostNapisane: wtorek, 10 lutego 2015, 12:58
przez Stiopa
Ja też mam tam otwór. Nie wszystkie manetki jednak mają ten sam rozstaw, niektóre mają wyżej inne niżej. Ważne że górna jest ok. I tak żeby dolną odkręcić trzeba odkręcić pilota, potem z jego przykręceniem może być problem :D .

Re: Manetka z interwałem(regulacją czasu między przetarciami

PostNapisane: wtorek, 10 lutego 2015, 13:00
przez skawina
Czemu problem?.... Ja musiałem popuścić stelaż manetek, bo blokował pierścień immo.

Re: Manetka z interwałem(regulacją czasu między przetarciami

PostNapisane: wtorek, 10 lutego 2015, 13:33
przez Stiopa
Po co tak?
Żeby założyć manetkę ściągasz cewkę immo, wkładasz i podpinasz manetkę i zakładasz cewkę. :roll:
Ona się na zatrzaskach trzyma i spokojnie schodzi ze stacyjki.
Problem z przykręceniem pilota mówię, bo ja mam go przykręconego na zwykłej nakrętce sześciokątnej(bo taka pod ręką była i akurat spasowała).

Re: Manetka z interwałem(regulacją czasu między przetarciami

PostNapisane: wtorek, 10 lutego 2015, 13:36
przez skawina
Boję się tego immo w renówkach :P